fbpx

Mental sundhed – Hvad er din rolle som træner i en Corona tid?

af 27. apr 2020

Mental sundhed – Hvad er din rolle som træner i en Corona tid?

4 gode råd og et gratis tilbud

Atleterne savner at træne, men måske savner de også tiden i omklædningsrummet, tiden sammen

Har du  lavet en strategi for Corona tiden, der går udover online træning?

Mit spørgsmål til dig er, hvordan gør du det rigtig godt som træner, nu du ikke må være sammen med atleter til træning?

Personligt er jeg mega frustreret og mon ikke mine atleter er mindst 200 gange så frustrerede?

Så hvad kan vi som trænere gøre for at understøtte atleterne, udover selvfølgelig at lave en ramme for træningen inden for deres sport. I min optik, er sæsonen slut på denne side af sommerferien – rent sportsligt, men det behøver vel ikke betyde, at det ikke er muligt at skabe mere udvikling før næste sæson?

Vi er selvfølgelig klar til at starte sporten op igen, hvis der åbnes op, men med fokus på udvikling?

Jeg kommer her med 4 bud på, hvad du kan gøre i dag og en gratis mulighed for at lære mere.

Her er mine bud på, hvad der er vigtigt, som træner, for at få dine atleter gennem krisen.

1/ Skab et virtuelt rum, der handler om fællesskab -også i elitemiljøerne.

Som trænere har vi en tendens til at overse vigtigheden af tid til bare at være sammen. Så skab et rum, hvor du kan tale med atleterne om alt og intet. Lav små konkurrencer, lege eller andet, der fastholder de unge og giver dem en fælles historie, som binder dem sammen. Der skal selvfølgelig også være plads til det sportslige, men skab et rum, der handler om fællesskab og fastholdelse af relationer.

2/ Arbejd med det mentale – nu er der helt sikkert tid til det

Mentaltræning kan sagtens køre online. Jeg kører selv online forløb med alle mine atleter. Du kan som træner sætte gang i nogle mentale øvelser om fx værdier eller om hvorfor i dyrker jeres sport. I kan arbejde med mindfulness, accept eller andre dele det mentale spectrum, som passer i jeres sport.  (Hvis I ikke har redskaberne laver jeg gerne et online kursus der passer til din gruppe)

 

3/ Vi er vores historier – Lav historieundervisning.

Gab! Tænker du måske. Men er det ikke det, der er fascinerende ved alle sportshistorier. Historierne om OL-medaljer til Danmark, vilde præstationer, legender i sporten og fiaskoerne, de er alle med til at skabe drømme, viden og vigtigst af alt handlekompetence til fremtiden. Og det sagtens kan gøres i et virtuelt rum med videoer, samtaler og historiefortælling. Det bør være en del af hverdagen i et sportsfælleskab – corona-tid eller ej. Vi er vores historier, så de historier vi fortæller afgør vores fremtid.

 

4 / Tal om det der fylder.

Ja, teenagere savner hinanden og det er ok. Lad os tale om det, og om de stævner eller træningssamlinger, der ikke bliver til noget. Vi skal selvfølgelig acceptere, de beslutninger om aflysninger eller udsættelser, men skal vi ikke også bruge bare 5 minutter på at brokke os over det. Sammen. Præcis, som vi normalt ville gøre før træning eller i omklædningsrummet.

Er du blevet inspireret til, hvad du kan gøre, så har jeg endnu et tilbud til dig. Et 2 timers onlineseminar, hvor jeg præsenterer, hvordan du kan arbejde med det mentale online, og skabe et rum for en diskussion af, hvordan man kan understøtte sine atleter i en svær tid.

Det er helt gratis, du kan tilmelde dig her der er max 25 pladser så skynd dig at tilmelde dig: HER

Vil du have mig til at planlægge et online mentaltræningskursus for dine atleter, kan du kontakte mig på kim@sportsmind.dk eller telefon 20 43 86 33

Share This

Share This

Share this post with your friends!