Skal, skal ikke… 11 paradokser, når du er tæt på highperformancesport.

På mine ture rundt i Danmark med foredrag og coaching er jeg efterhånden løbet ind i en lang række paradokser, som kan sætte mig i dobbeltsind.  Det er paradokser, som gælder alle trænere, ledere og ikke mindst forældre i sport. Jeg elsker at diskutere dem og tænkte, jeg lige ville dele dem med alle jer, der følger denne blog. Jeg vil løbende komme med tanker, forslag og redskaber til hvert paradoks her på bloggen henover sommeren.

1. Du skal være tæt på og involveret i atletens liv,

så du kender atleten, så du kan hjælpe, være nærværende og omsorgsfuld.

-Men du skal være langt nok væk til at kunne se tingene i helikopterperspektiv og ikke blive fanget af dagligdagens humør og motivationsudsving.

2. Du skaber udvikling gennem proces og mastery tankegang,

så atleten kan udvikle sig og lære at søge efter forbedringer gennem procesmål,

-Men sport handler i den sidste ende om at vinde, så processen er kun et middel til at opnå medaljen.

3. Du skal gå forrest og vise vejen,

så atleterne ikke er i tvivl om retningen og dit engagement,

-Men du skal sikre dig, at det er atletens projekt at finde vejen til resultaterne. Det er bedre og lade denne blive et selvstændigt individ, der søger udvikling og resultater og nogle gange gå omveje for at skabe ejerskab.

4. Du skal udvise tillid til dine atleters dømmekraft,

så atleten føler sig tryg og lærer at turde handle selvstændigt,

-Men du skal undgå, at atleten fejler stort, så du bliver nødt til at kontrollere og sætte krav til den enkelte atlet.

5. Du skal tænke på dine egne karrieremuligheder,

så du bliver nødt til at fokusere på at skabe resultater og synliggøre, at du står bag,

-Men atleten skal fokusere på at lære tingene i den rigtige rækkefølge og ikke være fanget af en træner eller et kortsigtet resultatfokus.

Læs artikel om mindset træning

6. Du skal tænke langsigtet udvikling,

så du ikke begrænser din atleters muligheder for at nå deres fulde potentiale,

-Men hvis du ikke bliver bedre og udvikler atleterne nu, mister de motivationen og glæden ved sporten.

7. Du skal være kompromisløs,

så dine atleter ved, du vil det og ikke er i tvivl om,  at du lever det ultimative set-up,

-Men du skal give plads til den enkeltes behov og situation i hverdagen.

Læs artiklen: “Selvfølgelig skal DIT barn vinde”

8. Du skal være altvidende,

så du kan håndtere alt fra fysisk træning, skader, mentale aspekter og planlægningen af dagligdagen til konflikter, kommunikation og bestyrelsesarbejde,

-Men du skal være ydmyg og involvere eksperter i din hverdag så du ikke bliver ensporet og fastlåst i dine tanker. Du skal bruge input og kunne sortere det.

9. Du skal være visionær,

så du skal se det store billede, have store drømme, være motiveret for at udleve dem og vise vejen til dem,

-Men acceptere, at udøverne ikke altid har samme drømme, mål, ambitioner og motiver, som du har.

10. Du skal planlægge og strukturere sporten,

så du skaber det optimale set-up for atletens udvikling og træning,

-Men acceptere, at atleten ikke altid kan passe sin hverdag ind i rammerne.

11. Det skal være okay at have det sjovt og hyggeligt,

så alle føler sig godt tilpas og kan have det sjovt sammen,

-Men du skal altid være seriøs og klar i din kommunikation, når du snakker om sport og udvikling.

Det var 11 paradokser fra undertegnede Kim Dietrichsen, sportsmind.dk. Jeg håber, det sætter lidt tanker i gang om din daglige praksis og giver dig lyst til at være endnu mere skarp i din daglige praksis. Tænker du, at du kunne bruge mig som inspiration til din forening eller klub, er du velkommen til at kontakte mig for en snak eller et uforpligtende tilbud info@sportsmind.dk. Læs evt. om mig som foredragsholder her Læs også om personlige udviklingspakker inden for ledelse, mentaltræning fra sportsmind.dk her. Næste blogindlæg bliver omkring mentaltræning arbejdstitlen er indtil videre ”6 redskaber, du altid får hos en coach” men lad os se hvilken, det tager når jeg kommer igennem det.