Sådan spolerer man talentudvikling, min eller din succes.

af

En spørgeguide til talentmiljøer

Europarekord… Jeg glemmer aldrig følelsen, da Rikke slog hænderne i væggen på hjemmebane i Odense, men vent, jeg var jo ikke hendes træner mere.

Hun havde for to måneder siden flyttet træningsmiljø til det nationale træningscenter. Så æren tilfaldt ikke længere mig, som den havde gjort tidligere, men derimod landstræneren Paulus. Men jeg var stadig stolt, for jeg havde sendt en motiveret og dygtig svømmer, der rent faktisk kunne udvikle sig, videre.

 En stor del af sportens væsen er den konstante søgen efter ære. Æren ved sejer, æren ved rekorder. Det er jo ikke for sjov, vi bruger udtrykket Citius, Altius, Fortius (Hurtigere, højere, stærkere), som det olympiske motto og hele essensen af elitesporten.

Men er søgen efter ære og resultater en begrænsning af talent?

Jeg tænker på det dilemma, der opstår mellem resultater nu og udvikling mod resultater i fremtiden.   

Lad os vende øjnene mod fodbolden. Et nyligt studie på talent fodboldmiljøer konkluderede at RAE(Relative Age Effect) i talentudvikling og talentidentifikation stadig er en udfordring i dansk ungdomsfodbold.

RAE er en måleenhed for, hvordan der udvælges talenter i miljøer i forhold til hvornår på året, de er født. Studiet konkluderer at der stadig er en tendens til at udvælge spillere født i den første del af året, til trods for en målrettet indsats fra Dansk Boldunion. Hvorfor begrænse sig til ¼ af alle spillere? Statistisk set er de spillere længere i deres fysiske udvikling, så de er både større og stærkere end dem, der er født senere på året. Vælger men de store, ja så vinder man og som træner vælger vi æren nu…

 Jeg har gennem 20år med elitesport aldrig mødt en sport, hvor RAE ikke eksisterer og slet ikke, hvis vi kigger på relativ alder, altså hvor tidligt at atleten fysisk er udviklet.  Så tidlig udvikling bliver i mange tilfælde ligestillet med talent.

Det er da også en dejlig  anerkendelse at finde en tidligt udviklet spiller med gode egenskaber og få æren for det næste talent, der af mere eller mindre kompetente mennesker bliver udråbt til ”Den nye Christian Eriksen”, ”En ny Wozniacki”, eller hvad en tilfældig verdensstjerne hedder i deres sport.

En god følelse men hvad er problemet i det i forhold til talentudvikling?

Det korte svar er et spørgsmål: Udvikler vi på den måde på dem, der kan lære og gøre noget unikt eller bare på dem, der er nået længst i deres udvikling?

Jeg har her formuleret en spørgeguide, som jeg bruger, når jeg rådgiver om talentudviklingsmiljøer.  

1/ Hvad er en unik egenskab i jeres sportsgren?

Vi skal i talentudvikling kunne skelne mellem at kunne noget unikt og specielt op imod at være lidt foran alle andre sportsligt. Læs evt. mit tidligere indlæg om emnet her. Talentudvikling handler om at indlære basis ting så godt, at man ikke begrænser de unikke egenskaber senere.  Det handler ikke om at øve noget svært som, der ikke er basisegenskaber til at understøtte.

Så for at kunne talentudvikle i sport skal du kunne kende forskel på unikt og basis.

Når du kigger på en spiller og tænker at han er taltenfuld, så stil dig selv spørgsmålet: kan han noget som alle ikke kommer til at kunne på et tidspunkt og er er lyst og villighed til at lære mere?

2/ Forbereder I spillerne på at vinde eller på at tage det næste skridt i deres karriere?

Sport handler om at vinde, vi skal bare blive enige om hvornår. I sportsmind arbejder jeg med en model, der hedder generelt til specifikt. Det betyder, at alt talentudvikling skal tage udgangspunkt i læring af basale ting og slutte i specifik træning.

I svømmeverden er det en stående joke at: ”Miljøer, der ikke leverer resultater, arbejder langsigtet”.

Og nej langsigtet udvikling er ikke en undskyldning for ikke at lave resultater, men reusltater må aldrig blive en undskyldning for at droppe udvikling.

Jeg plejer at sige, hvis du lærer nok og lærer det godt, så skal du nok komme til at levere resulter. Så fokus er læring for at skabe resultater nu og på sigt.  

 

Online værktøjer

Husk at oprette dig, så du kan få dine gratis redskaber og mentaltrænings dagbog.

Se mere her

 

3/ Hvem skal have æren for sportslig succes?

En af de sværeste ting i sport er det der fine udviklingskoncept, med øvelser, mål og udvælgelseskriterier der ligger i anden skuffe til venstre, og har ligget der siden sæsonstart og som vi snart skal have gjort noget ved. Problemet er, at du ikke modtog spillerne med de færdigheder der stod, så hvad gør vi nu? Hvis vi ikke træner hårdt, kommer vi jo ikke til at vinde og hvad siger min ledelse så til mig og mine resultater?

 “You can accomplish anything in life, provided that you do not mind who gets the credit”.

—HARRY S. TRUMAN

 Du kunne starte med at spørge, hvad er vigtigst?

A: At du sender nogle spillere videre til næste hold, der har vundet en masse kampe?

B: Spillere, der har lært det de skal og trænet det i en masse kampe?

Mulighed A: giver dig rettigheden til at pege fingre af træneren på holdet over, når han ikke lykkes med de spillere, du ikke har lært det de skulle, men du vandt jo en masse kampe, så ergo er du en dygtigere træner.

Mulighed B: giver dig mulighed for stolt at se træneren over enten bygge videre på det, du har lært dem, eller frustreret se på at han fokuserer på at vinde en masse kampe og ikke lærer dem, det de skal.

Dilemmaet omkring ære er svært, fordi hvem får æren for, at du udvikler gode spiller, som kommer langt på sigt?

For at kigge tilbage på Rikke; Har jeg æren for, at hun tre år efter, jeg sendte hende videre til sin første europarekord, satte en verdensrekord som den første danske svømmer? Jeg følte æren og glæden ved det og indrømmer, at jeg kneb en lille tåre. Fik jeg æren af andre? Nej. Men jeg ved, at jeg gjorde det rigtige for at sende på rette vej og vil gøre det igen, når jeg ved, hvad det kan medføre.

Hvilken træner skal have æren for resultaterne?Svaret er simpelt:  Den, der havde dem for to år siden og den træner, der har dem nu. Husk, at hvis du gerne vil have dygtige spillere op, skal du sende æren ned!

4/ Er der plads til sent udviklede talenter, der kan gøre noget unikt i jeres miljø?

Det kræver ikke den store forklaring og svaret i de fleste elitetalentmiljøer er NEJ.Der er ikke plads til det unikke talent, der går i puberteten tre år senere end alle andre, fordi de er en begrænsning i den daglige træning og leverer ikke resultater.

Men man kunne jo vende den om og sige, hvad nu hvis det er dem, der kan gå hele vejen? Er det så ikke ligegyldigt om de rammer puberteten lidt før eller lidt senere? Jeg plejer at sige, at du kan kun sige nej til talenter før eller efter puberteten. Det vil sige, vi bliver nødt til at designe vores system, så der er plads til både den 12årige med skæg og ham, der ikke har antydningen af hår andre steder end på hovedet. Det kræver ressourcer, så husk at vurdere om de kan noget unikt, før de rammer puberteten og ikke når I måler dem mod nogen, der allerede er der.

 

5/ Hvordan deler I viden og erfaring?

Viden og erfaring på tværs af hold er svært. Hvis du ikke kender holdet over, hvordan skal du så forberede nogen på at kunne komme derop? Hvis du ikke kender holdet under, hvordan skal du så give feedback på dem du får op og deres udviklingsniveau teknisk, taktisk, mentalt og meget andet? Det nemme er at brokke sig over at dem, der kommer op, ikke har de rigtige forudsætninger.

Jeg plejer, når jeg rådgiver om talentudvikling at sige, at der skal arbejdes med følgende udgangspunkt:

1. Husk at I forvalter unge menneskers karriere, ikke jeres egne trænerambitioner.

2. Trænere, der skal forberede spillere til næste hold, skal kigge på holdet over og se hvilke udfordringer, de kan løse med næste generation.

3. Trænere, der arbejder på tværs af hold, deler viden på tværs hurtigere end en talentplan i 2. skuffe til venstre.

4. Trænere, der tilbringer uformel og formel tid sammen lærer sammen.

5. Æren for resultater skal deles og sendes nedad.

6. Tanker og kritik af spilleres niveau bør gives før spillerne rykker op og helst længst muligt før. Så det er dit ansvar som træner at kigge nedad og skubbe til træneren under, hvis du vil have et andet fokus.

7. Husk at der er forskel på unikke egenskaber og tidlig udvikling/specialisering.

8. Der er intet galt i at ville vinde, så længe du gør det rigtige sportsligt. Spørg dig selv ”Hvis du ikke kunne vinde, ville det her så stadig være dit næste fokuspunkt?”

9. Husk at talent ikke er defineret af hvornår du går i puberteten, men udvælgelser desværre tit er.

Jeg har ikke svaret på at løse RAE, men jeg tror på, at talentmiljøer med fokus på vidensdeling, kortsigtet læring og langsigtet udvikling giver plads til at gøre noget unikt. Jeg arbejder med en model, der handler om praktik og drømme, men det er en helt anden snak, som jeg vil tage hul på i det nye år.

Jeg arbejder i øjeblikket på en række indlæg om motivation og implementering af motivations miljøer.  Tilmeld dig her for at få besked, når det er klar eller læs første del om motivation og belønning her.

Workshop:

“Mentaltræning til dig”

Kim Dietrichsen og Performance Institute inviterer til workshop omkring mentaltræning. 

en tre timers workshop med fokus på mentaltrænings værktøjer der er lige til at tage med hjem og arbejde med i den daglige træning.

  1. Mindset træning 
  2. Opgave og værdi fokus
  3. Motivation

Workshoppen afholdes i Farum på performance Institute.

Målet er at du tager hjem fra workshoppen klar til at gå i gang med mentaltræningen og vigtigst af alt forstår hvorfor det er vigtigt.
De næste workshop er fastsat til

D. 8/12-2019 åben workshop (alder 18+ med plads til både bredde og elite atleter)

D. 22/12-2019 er der en workshop for unge op til 17år

Tilmeld dig her

  • Arrangementet inkluderer snacks, kage, kaffe/the og vand.
  • Handout med slides og mentaltrænings redskaber
  • Adgang til online redskaber.

Har du spørgsmål til workshoppen eller vil du gerne køre din egen workshop hos dig?  Kontakt mig på 72 112 114 eller kim@sportsmind.dk

Hvordan samler man en hest?

  -En udfordring til ridesporten del 1.   I skulle have set mit ansigtsudtryk første gang en rytter fortalte mig, at hun ved sidste stævne havde haft svært ved at samle sin hest. Billederne fløj gennem hovedet på mig, og mit spørgsmål var meget naturligt - skal man...

Styrken af endnu

      Få den nyeste viden i en kort og komprimeret version. Emner indenfor ledelse, talentudvikling, sport, mentaltræning  og coaching. The power of YET - Styrken af endnu Carol Dweck er en af de mest inspirerende personer jeg er stødt på over de sidste mange år....

Top 5 videoklip til mentaltræning

Jeg har her samlet min top 5 over youtube klip fra spillefilm der kan bruges til at inspirer til at åbne op for en snak om mentaltræning

Samarbejde med firkløverets springakademi

Samarbejde med Firkløverets Springakademi. Jeg har gennem nogle år samarbejdet med Firkløverets Springakademi om mentaltræning af springryttere tilknyttet deres Akademi. Jeg har i perioden både holdt foredrag for forældre, ryttere og sponsorer. Derudover er jeg fast...

Er du god, eller bare foran?

Svømmeren fortalt mig hurtigt:

”Jeg var jo god da jeg var yngre!”

Det satte nogle tanker i gang hos mig om begrebet ”god”. Hvad betyder det egentligt? Hvornår er man god? Hvordan håndterer man som træner eller forældre begrebet? Hvornår er man god og hvornår er man bare lidt forud med sin udvikling.

Husk at elske dit barn, når det vinder!

Jeg har skrevet en artikel til sportsperfection og vorespuls.dk om at være forældre og elske sine børn når de dyrker sport. I kan læse original artiklen her Ellers læs den her uden billeder og diverse links. Husk at elske dit barn, når det vinder! 3 fælder forældre...

Den optimale performance zone skal man lede efter

Du skal bare ville det… eller skal man virkelig det? Skal man råbe af mennesker? Skal man være egoist? Skal man drømme stort? Skal man presse mennesker til det yderste? Og hvad har det med den optimale performance zone at gøre? Jeg er en af dem, der elsker mennesker...

Derfor skal du ikke starte, hvor du sluttede…

Sommerferien lakker mod enden for de fleste af os og det er tid til sætte nye mål. Jeg oplever tit at mange, efter en pause, vil starte der, hvor de sluttede.  Men hvorfor starte der?  Argumenterne er mange; dette er jo vejen videre, jeg skal jo fremad, jeg er frisk...

”Selvfølgelig skal DIT barn vinde!”

Ja – det mener jeg fra bunden af mit hjerte, men vi bliver nødt til at få defineret, hvad vil det sige at vinde? Er det flest mulig guldmedaljer, mest mulig udvikling, er det at lære at udvikle sig, er det at kunne agere i medgang og modgang … eller er DIT barn en vinder hvis det er det gladeste barn?

Sådan stresser du dit barn mest muligt!

Første del af en artikelserie om forældre i sport. Sådan stresser du dit barn mest muligt! Ja – det lyder som en dårlig joke, men er desværre realiteten i rigtig mange børns sportsliv: Forældre der stresser dem og sætter dem i modfase. Modfase???

FAQ: Hvor lang tid tager det at lære mentaltræning.

Mental træning er som alt andet træning, noget der kræver dedikation og hårdt arbejde. Det er ikke 10 minutter på en sofa med lidt visualisering. Det er en måde at tænke, en måde at håndtere hverdagen, en måde at arbejde med livs værdi og identitet. Det er kommunikation, selvledelse og en masse andet der skal hjælpe dig til at udleve dine mål

Husk at glæde dig!

Jeg står foran 3 ugers personligudvikling’s forløb med 30 fantastiske unge mennesker(tror jeg, nahh ved jeg) hvordan kan jeg tillade mig at vide det. Det kan jeg vel i realiteten kun bygget på mine erfaringer og mit livsyn. Det er sjette gang jeg skal køre et sådan højskole forløb det vil sige jeg har mødt ialt ca 140-150 unge mennesker og jeg tænker tilbage på hver og en af dem som noget helt specielt og fantastisk.

Mindset styrkelse – 5 skridt til at identificere dit mindset

Et sportsmindset er en måde at tænke på. Det er inspireret at Carol Dweck’s tanker om lærings miljøer og af mine 20 års erfaring med elitesport.  Mindset træning er ikke kun en sports ting, det bruges i erhvervslivet og det offentlige til...

Hvor gammel skal man være for at mentaltræne?

Der er ikke nogen begrænsning på alder for at træne mentale egenskaber. Jeg har arbejdet med børn helt ned til 7-8år og med voksne der er gået på pension. Det handler om at tilpasse øvelser, redskaber og dialogen til den enkelte atlet. Det vigtigste er atleten har lysten og drivet til at arbejde med mental træning færdigheder

Sig tak til de frivillige

Jeg brugte første uge af skolernes ferie til DM i svømning til Danske junior mesterskaber og efterfølgende Danske senior mesterskaber i svømning. Jeg vil bare rose de frivillige der har brugt timer og dage i hallen for at lave nogle fantastiske rammer og ikke mindst...

Hvordan vælger jeg en mentaltræner, coach eller idrætpsykologisk konsulent

Hvordan vælger du den rigtige mentaltræner som partener i din karrierer. Jeg kommer nogle bud, tanker og ting du skal overveje. Der findes forskellige profiler på mennesker der tilbyder mentaltræning. Der er den idrætspsykologiske konsulent – som ofte er en universitetsuddannet specialist i idrætspsykologi – der arbejder med mange forskellige aspekter af de mentale faktorer.

6 vinder-vaner du kan bruge fra idag

6 vinder-vaner handlere om Vindere, vindermentalitet, vinderkultur, vinder teams, vinder mig her og vinder mig der. Hvordan kan du som medarbejder eller leder være med til at skabe en vinderkultur hvor resultater, målrettethed og entusiasme bliver en naturlig del af...

3 Mentale strategier til Ironman og andet udholdenhedsidræt.

Triatlon handler om træning, forberedelse og nå ja, lidt om udstyr og tal. Men når raceday nærmer sig kommer den kamp som altid har fascineret mig. Den mentale kamp mellem mig og mig. Hov var det en skrive fejl mig og mig - niks det var det jeg mente. Jeg referer til...