Mentaltræning i svømning

af 20. maj 2019

Mentaltræning i svømning

Det mentale er en væsentligt faktor i svømning, og er langt meget mere end spændingsregulering og visualiseringsøvelser. Det er en måde at håndtere hverdagen på, at tænke på og en måde at skabe resultater i både træning og konkurrence. 

Svømning ligger mit hjerte nært, og jeg har været en del af dansk svømning i mere end 20 år. Jeg elsker hvert eneste aspekt af sporten, og de oplevelser den har givet mig. Men det er en nådesløs verden med meget træning, meget tydeligt sportsligt niveau og en sport, der desværre taber og frasorterer alt for mange alt for tidligt. 

Som træner og mentaltræner har jeg arbejdet med og arbejder stadig med en række svømmere i alle typer miljøer på alle niveauer fra børn til OL- svømmere.

Og ja, jeg har set nogle af de mørke og dystre sider af den sport, som jeg elsker, men også alle de redskaber, oplevelser og livstidsvenskaber, den er rammen om.

Og hvilke redskaber tænker jeg alle svømmere burde have, hvis de skal have menneskelig og sportslig succes i klorsuppen.  Jeg har lavet en lille liste over ting, der er et must-have med mine mentale briller.

1 – Dyrk din passion

Svømning er træningstungt og meget træner styret. Det er ikke alle dage der er sjove, men du skal udfordre dig selv og lede efter det du drømmer om og derigennem dyrke din passion for sporten.

Træneren er styrende på dagligdagen og har til opgave at udfordre dig, udvikle dig, åbne døre og give dig nye perspektiver (på svømning).

Nej, svømning er ikke en sport, hvor træneren kan tillade sig alt. Så hvis træneren dræber din passion for sporten, skal du enten konfrontere ham/hende med det eller finde en anden træner.

2 – Jagt din udvikling

Svømning handler i de unge år ikke om en jagt på medaljer og kravtider. Det skal være en jagt efter udvikling af skills – mentalt, fysisk, teknisk og taktisk. Og ja! Den der lærer og udvikler sig mest opnår typisk også de bedste resultater … over tid.

 

Læs om forældre support

Forældre support er en side dedikeret til at rådgive og hjælpe forældre i sport. Har du et spørgsmål er du velkommen.

Hvis i vil have et tilbud på et foredrag om forældre i sport, eller mentaltræning er i meget velkommen til at kontakte mig på kim@sportsmind.dk eller 72 112 114

Læs mere her

 

Spørg bare helt uforpligtende

3 – Så vigtigt er det ikke

Husk at stævnesituationen ikke er et spørgsmål om liv eller død, men handler om hvad har du trænet siden sidst, og hvad det næste er, du skal tage fat i for at komme skridt videre.

Husk at du altid skal have noget at jagte – også efter det næste stævne. Stævner skal aldrig være en endestation, men et skridt på vejen af din rejse. Kig i stedet efter hvad det næste du skal kunne er. 

4 – Tal om det, der betyder noget

Svømning er en sport, hvor kropsbygning, vægt og sportsligt niveau hænger sammen. Derfor skal det også være noget, du kan tale om og forholde dig til på lige niveau med teknik, fysik og mental tilstand. Men det skal ske på den rigtige måde og i den rigtige kontekst.

5 – Kend din opgave

Det vigtigste af alt er, at du skal kende din opgave. Hvad bliver du målt på? Hvad skal du fokusere på? Så inden du starter en træningsserie, skal du kende din kerneopgave i serien, og når du svømmer et løb til stævne skal du også kende din opgave.

Det er vigtigt at opgaven er den rigtige – på det rigtige tidspunkt. Har opgaven et internt eller et eksternt fokus? Og hvor mange og hvor svære opgaver, kan du håndtere samtidig? Vigtigst at huske er at evaluere på opgaven sammen med evalueringen af resultatet – eller måske endda omvendt?

Opgavefokus er et af de vigtigste redskaber i min mentale værktøjskasse. Det lyder nemt, men kræver hårdt og længerevarende arbejde at mestre. 

 

Vil du vide mere om mentaltræning eller starte et forløb er du velkommen til at kontakte mig på telefon 72 112 114