Workshop Clinic 2015
Træningsplaner i et udviklingsperspektiv
Keywords og spørgeguide fra Aqua clinic 2015 med forkus på at tage træningsplanlægning et skridt dybere end overordnede diskussioner som langsigtet kontra kortsigtet.
Dagens hovedspørgsmål:
- Overvejelser gør du dig i forhold til at forberede en sæson og hvordan for du det til at leve mere end to uger?
- Hvordan for du prioriteret og vægtet træning, forældre, teknik, dryland, styrke etc. listen er lang?
- Hvad er det vigtigste vi forbereder en årgangs svømmer på den lange bane, fx hvad er vigtigst ”klar til næste hold”, resultater, teknik, viden etc.)?
Derudover lægger vi vejen forbi:
- 3-5 vigtigste råd til en årgangs træner kan vi blive enige om noget der ikke bare er leverpostej.
- De største ”fuck ups” fra vores panel i forhold til en årgangs svømmers karriere.
Spørgeguide til debat og diskusssions delen.
Det vigtige i øvelsen er at lytte og besvarer spørgsmål
- Uddybende spørgsmål, skiftes til at spørge i gruppen.(rundt til alle er til freds og forstå panel deltageren)
- Hvad hører i jeres panel debat deltager sige / Hvilke overordnede værdier/principper Tænker i der ligger bag det i hører? (Alle kommer med deres tanker)
- Hvordan kan i kende det der bliver sagt fra jeres hverdag? (Alle kommer med deres tanker)
- Hvor er du overordnet enig og hvor er du langt fra det der bliver sagt? (Alle kommer med deres tanker)
- Hvad tænker du det giver dig lyst til at gå hjem at gøre i forhold til din hverdag? (Alle kommer med deres tanker)
- Hvilke ting er i enige og uenigheder om i gruppen (åben diskussion vælg en ord styrer)?
- Hvis i skal udlede tre hoved pointer fra jeres diskussion ville det være? (åben diskussion vælg en ord styrer)?
- Hvilke tanker har panel deltagerene gjort sig undervejs i diskussionen?
Noter og tanker – fordi ideer har en udløbs dato
- Det vil jeg tage med hjem??
- Jeg er i dag blevet overrasket over
- Det fik mig til at tænke da?
- Andet jeg skal huske at få med hjem?
Resume i punktform
Jens Bertelsen
- Lav forventnings afklaring med forældre aftal med og modspil
- Laver 6 ugers planer med tekniske fokus
- Hvor lang tid har jeg med hver svømmer før de skal videre
- Hvad skal du kunne på næste hold
- Hvor mange trænere er der til rådighed
Vi har ikke trænet det før vi kan det
- Lær
- Træn
- Repeter
Tre gode råd
- Synliggør forbedringer hos svømmeren
- Hold fast i helheden i klubben
- Mød forældrene og afklar udfordringer med det samme
- Målret dit arbejde mod læring.
- Beløn din og svømmernes indsats. Og gør en indsats.
Jon Langberg
- Planen er nogen gange for at tilfredsstille en chef mere end et værktøj
- Fokuser på hvad svømmerne kan og skal lærer i den rigtige rækkefølge
- Mentalt
- Fysisk
- Teknisk
- Start tidlig med at få svømmer til at blive forelsket i svømnig/sporten
- Lær dem og stimuler konkurrence mentalitet
- Gør det rigtigt før de gør det forkert for længe
- Hvad vil svømmerne få mest ud af i dag/og vil gøre den største forskel på den lange bane?
- Afstem forventningerne med det næste hold.
- Det skal være deres ansvar at blive gode.
Tre gode råd
- Tag dit ansvar seriøst men lad være med at tage dig selv alt for seriøs.
- Arbejd hårdt, opsøg viden og hver nysgerrig. Bliv ved med at udvikle dig: Besøg en bedre træner/et andet miljø.
- Du skal ikke være bange for andres.
- Høj barre ikke begrænse deres tanker
- Villig til at ofre det jeg har nu, for det jeg kan få.
- Bliv bedst til de ordinære ting.
Kenn
- Hvorfor – Hvad – Hvem – Hvornår – hvordan
- Holdet skal fungere og gøres klar ikke kun den enkelte svømmer
- Arbejd med modstand, fremdrift og vigtigst af alt rytme
- Lær at træne hårdt
- Fedt at træne hårdt
- Lær at slås
- Lær dem at tænke langsigtet
- Sørg for de har skolen på plads
- Juster din plan til hvad der gir mening.
- Få hjælp udefra på det i ikke kan
Tre gode råd
- Gør dig mest mulig umage
- Flyv ikke højere end svømmer og træners niveau kan bære.
- Husk at andres kritik er ment som en mulighed for at blive bedre.
- Sørg for at vær klar og på forkant til næste udfordring
Overordnede læring fra de tre grupper
Kenns gruppe
- Skabe et træningsmiljø og nogle rammer træneren kan stå inde for og være stolt af, i en sådan grad at man kan bruge det til vidensdeling
- Være i stand til ikke at sætte sine egne personlige ambitioner før svømmerens¨
- Være i stand til at give slip på en svømmer/sende en svømmer videre hvis træneren ikke har midlerne eller den kunnen det kræver for at videreudvikle svømmeren.
Jon’s gruppe
- Kommunikation og råd tråd mellem trænere
- Stol på at du gør de rigtige ting på det rigtige tidspunkt
- Træningsplan / klub vision / at være ydmyg
Jens gruppe
- Vær bevidst om formål og afstem forventninger: svømmer-træner & trænerne i k-afdelingen i mellem
- Vær bevidst om svømmernes ambitioner og sæt dem før dine ambitioner
- Work shop set uppet var et rigtig godt forum for erfarings & vidensdeling. Det er vigtigt at lære af hinanden.
Fokus på dig som træner, leder og motivator
Personligt forløb for trænere med fokus på udvikling af dig og skab retning i din træner karriere. Det handler om lederskab, mentaltræning, kommunikation, coaching og meget mere.