Clinic 2015 – Dansk svømmeunion

af 4. sep 2015

Workshop Clinic 2015

Træningsplaner i et udviklingsperspektiv

Keywords og spørgeguide fra Aqua clinic 2015  med forkus på at tage træningsplanlægning et skridt dybere end overordnede diskussioner som langsigtet kontra kortsigtet.

Dagens hovedspørgsmål:

  • Overvejelser gør du dig i forhold til at forberede en sæson og hvordan for du det til at leve mere end to uger?
  • Hvordan for du prioriteret og vægtet træning, forældre, teknik, dryland, styrke etc. listen er lang?
  • Hvad er det vigtigste vi forbereder en årgangs svømmer på den lange bane, fx hvad er vigtigst ”klar til næste hold”, resultater, teknik, viden etc.)?

Derudover lægger vi vejen forbi:

  • 3-5 vigtigste råd til en årgangs træner kan vi blive enige om noget der ikke bare er leverpostej.
  • De største ”fuck ups” fra vores panel i forhold til en årgangs svømmers karriere.

Spørgeguide til debat og diskusssions delen.

Det vigtige i øvelsen er at lytte og besvarer spørgsmål

  1. Uddybende spørgsmål, skiftes til at spørge i gruppen.(rundt til alle er til freds og forstå panel deltageren)
  2. Hvad hører i jeres panel debat deltager sige / Hvilke overordnede værdier/principper Tænker i der ligger bag det i hører? (Alle kommer med deres tanker)
  3. Hvordan kan i kende det der bliver sagt fra jeres hverdag? (Alle kommer med deres tanker)
  4. Hvor er du overordnet enig og hvor er du langt fra det der bliver sagt? (Alle kommer med deres tanker)
  5. Hvad tænker du det giver dig lyst til at gå hjem at gøre i forhold til din hverdag? (Alle kommer med deres tanker)
  6. Hvilke ting er i enige og uenigheder om i gruppen (åben diskussion vælg en ord styrer)?
  7. Hvis i skal udlede tre hoved pointer fra jeres diskussion ville det være? (åben diskussion vælg en ord styrer)?
  8. Hvilke tanker har panel deltagerene gjort sig undervejs i diskussionen?

Noter og tanker – fordi ideer har en udløbs dato

  • Det vil jeg tage med hjem??
  • Jeg er i dag blevet overrasket over
  • Det fik mig til at tænke da?
  • Andet jeg skal huske at få med hjem?

Resume i punktform

Jens Bertelsen

  • Lav forventnings afklaring med forældre aftal med og modspil
  • Laver 6 ugers planer med tekniske fokus
  • Hvor lang tid har jeg med hver svømmer før de skal videre
  • Hvad skal du kunne på næste hold
  • Hvor mange trænere er der til rådighed

Vi har ikke trænet det før vi kan det

  • Lær
  • Træn
  • Repeter

Tre gode råd

  • Synliggør forbedringer hos svømmeren
  • Hold fast i helheden i klubben
  • Mød forældrene og afklar udfordringer med det samme
  • Målret dit arbejde mod læring.
  • Beløn din og svømmernes indsats. Og gør en indsats.

Jon Langberg

  • Planen er nogen gange for at tilfredsstille en chef mere end et værktøj
  • Fokuser på hvad svømmerne kan og skal lærer i den rigtige rækkefølge
    • Mentalt
    • Fysisk
    • Teknisk
  • Start tidlig med at få svømmer til at blive forelsket i svømnig/sporten
  • Lær dem og stimuler konkurrence mentalitet
  • Gør det rigtigt før de gør det forkert for længe
  • Hvad vil svømmerne få mest ud af i dag/og vil gøre den største forskel på den lange bane?
  • Afstem forventningerne med det næste hold.
  • Det skal være deres ansvar at blive gode.

Tre gode råd

  • Tag dit ansvar seriøst men lad være med at tage dig selv alt for seriøs.
  • Arbejd hårdt, opsøg viden og hver nysgerrig. Bliv ved med at udvikle dig: Besøg en bedre træner/et andet miljø.
  • Du skal ikke være bange for andres.
  • Høj barre ikke begrænse deres tanker
  • Villig til at ofre det jeg har nu, for det jeg kan få.
  • Bliv bedst til de ordinære ting.

Kenn

  • Hvorfor – Hvad – Hvem – Hvornår – hvordan
  • Holdet skal fungere og gøres klar ikke kun den enkelte svømmer
  • Arbejd med modstand, fremdrift og vigtigst af alt rytme
  • Lær at træne hårdt
  • Fedt at træne hårdt
  • Lær at slås
  • Lær dem at tænke langsigtet
  • Sørg for de har skolen på plads
  • Juster din plan til hvad der gir mening.
  • Få hjælp udefra på det i ikke kan

Tre gode råd

  • Gør dig mest mulig umage
  • Flyv ikke højere end svømmer og træners niveau kan bære.
  • Husk at andres kritik er ment som en mulighed for at blive bedre.
  • Sørg for at vær klar og på forkant til næste udfordring

Overordnede læring fra de tre grupper

Kenns gruppe

  • Skabe et træningsmiljø og nogle rammer træneren kan stå inde for og være stolt af, i en sådan grad at man kan bruge det til vidensdeling
  • Være i stand til ikke at sætte sine egne personlige ambitioner før svømmerens¨
  • Være i stand til at give slip på en svømmer/sende en svømmer videre hvis træneren ikke har midlerne eller den kunnen det kræver for at videreudvikle svømmeren.

Jon’s gruppe

  • Kommunikation og råd tråd mellem trænere
  • Stol på at du gør de rigtige ting på det rigtige tidspunkt
  • Træningsplan / klub vision / at være ydmyg

Jens gruppe

  • Vær bevidst om formål og afstem forventninger: svømmer-træner & trænerne i k-afdelingen i mellem
  • Vær bevidst om svømmernes ambitioner og sæt dem før dine ambitioner
  • Work shop set uppet var et rigtig godt forum for erfarings & vidensdeling. Det er vigtigt at lære af hinanden.

Fokus på dig som træner, leder og motivator

Personligt forløb for trænere med fokus på udvikling af dig og skab retning i din træner karriere. Det handler om lederskab, mentaltræning, kommunikation, coaching og meget mere.